بررسی تطبیقی امامت از دیدگاه مفسران شیعی و اهل تسنن در آیات مشتمل بر واژه امام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده صدیقه ملکلو
- استاد راهنما نصرت نیل ساز کاوس روحی برندق
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
کلمه امام و مشتقات آن در آیات قرآن کریم 12 بار به کار رفته است که تنها در 3 آیه، به مسئله امامت به معنای رهبر الهی پرداخته شده است. مفسران و متکلمان اهل تسنن و شیعه از دیرباز درباره معنی امام، ویژگی ها و شئون امامت اختلاف نظر داشته اند. اما چالش برانگیزترین اختلافات در کارکرد این آیات بویژه آیه 124 سوره بقره در منازعات و جدل های کلامی میان شیعه و سنی در مسئله امامت و رهبری جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) است. شیعیان با استناد به این آیات معتقد بودند که امامت منصبی الهی غیر از نبوت است و جانشین پیامبر(ص) که امامت جامعه را پس از ایشان به عهده می گیرد باید دارای این ویژگی ها باشد: منصوص بودن از جانب خدا، عصمت، دریافت وحی، عبودیت تام، صبر و یقین. اما اهل تسنن که مراد از امامت در این آیات را همان نبوت دانسته اند، معتقدند این ویژگی ها برای خلیفه رسول خدا ضروری نیست و تنها شرطِ لازم ظالم نبودن، به معنای کافر و فاسق نبودن در هنگام عهده داری امامت جامعه است. اما دیدگاه اهل تسنن در مورد وظیفه مردم در قبال امامی که پس از تصدی این منصب فاسق و جائر می شود متفاوت است، برخی معتقد به لزوم خروج علیه وی و اطاعت نکردن از فرامین او هستند و برخی دیگر خروج را در صورتی که موجب ریختن خون مسلمانان یا فتنه شود جایز ندانسته اند. براساس آیات قرآن مهم ترین شأن امام، هدایت به امر خدا که همان ایصال به مطلوب است، می باشد. این شأن ربطی به پذیرش امام از سوی مردم به عنوان رهبر جامعه اسلامی ندارد اما در سایر شئون امامت، به معنای رهبر ظاهری جامعه اسلامی، میان شیعه و اهل تسنن تفاوت چندانی وجود ندارد.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی مفاد آیه عرف در دید مفسران شیعه و اهل تسنن
دانشمندان شیعه امامیه به اتفاق عرف را در حوزه تعیین مفاهیم گزاره های فقهی دارای اعتبار و حجت می دانند، و بنا بر نظر برخی از اصولیان و فقهای بزرگ عرف افزون بر این در حوزه تشخیص مصادیق نیز حجت است. در مقابل، دانشمندان شیعه امامیه به صراحت منکر کارآیی عرف به عنوان منبعی از منابع فقه و استنباط احکام هستند. اما مذاهب اهل تسنن با وجود اختلاف های درونی کم و بیش عرف را به عنوان یکی از منابع فقه در کنار...
متن کاملتحلیل تطبیقی آیات «منع تولّی کافر» از دیدگاه مفسران
آیات متعددی در قرآن کریم بر منع تولّی نسبت به کفار دلالت دارد. دو سوره ممتحنه و توبه بخش بیشتری از این آیات را در خود جای داده است. در سورههای آل عمران، نساء، مائده و مجادله نیز آیاتی به این موضوع پرداخته اند. اینکه مقصود از این تولّی ممنوع چیست و کدام دسته از کفّار ممنوع التولِّی هستند، بررسی بیشتر آیات مربوطه را میطلبد. از سوی دیگر در دنیای کنونی، ارتباط و تعامل جامعه اسلامی و مدیران آن، با دیگر...
متن کاملبررسی تکرار معنوی آیات از دیدگاه مفسران
قرآن اثری مقابلهناپذیر با ساختاری شگرف است که از آن بهعنوان شاهکاری ادبی یاد میشود، بر این اساس است که قرآن خالی از عیوب سخن و آسیبهایی مانند «حشو متوسط و قبیح» است که در بلاغت «حشو مذموم» نامیده میشود. با این حال در پارهای از آیات و عبارتهای قرآنی ترکیبهایی یافت میشود که در نگاه ظاهری با وجود تفاوت لفظی اما تکرار بیفایده معنای مطالب پیشین و مصداق حشو مذموم است. هدف پژوهش حاضر بررسی ...
متن کاملبازخوانی معنای «رکوع» در آیه ولایت از منظر فریقین
یکی از آیات مهم در موضوع امامت که مباحث و اختلافات گستردهای در تفسیر آن میان دو فرقه اهل تسنن و شیعه درگرفته آیه 55 مائده مشهور به آیه ولایت است. این آیه شریفه از زوایا و بخشهای مختلف همچون شأن نزول، معنا و مقصود ولایت، مقصود از «الذین آمنوا»، علت جمع آمدن «الذین آمنوا» و... قابل بحث است. یکی از بخشهای اساسی این آیه شریفه که نقش مهمی در فهم سایر بخشهای آن دارد، و اختلافات جدیای میان فرق اسلا...
متن کاملبررسی و مقایسه ی دیدگاه اصولیین شیعه و مفسرین فریقین در تفسیر مهمترین آیات اصل برائت
اثبات و بررسی ادلهی برائت که یکی از بنیادیترین اصل در نزد اصولیین شیعه است، اهمیت زیادی دارد. برخی از اصولیین در اثبات اصل برائت به آیاتی از قرآن استناد کردهاند. در این مقاله سعی شده است مهمترین آیات اصل برائت مانند آیات 15 اسراء، 7 طلاق و 42 انفال را طرح نموده و نظرات اصولیین و مفسرین شیعه و اهل تسنن را در کتب اصولی و تفسیری، با یکدیگر تطبیق داده و شباهتها و تفاوتها را مشخص سازد. اصولیین...
متن کاملبررسی تطبیقی دیدگاه تفسیری مفسران فریقین در ترابط نبی، رسول و امام
سه واژه «نبی»، «رسول»، «امام» و مشتقات آنها بارها در قرآن بهکار رفته است. گرچه آیات قرآن در مورد رابطه بین این سه مفهوم صراحت ندارد، اما بهنظر میرسد که با در نظر گرفتن مجموع آیات مرتبط، میتوان به موضعی مستدل و مستند در این زمینه دست یافت. مفسران فریقین دیدگاههای گوناگونی درباره این موضوع اختیار کردهاند. در این نوشتار، آراء چهار مفسر از اهلسنت و دو مفسر از شیعه مورد بررسی قرار گرفته است. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023